Koperty

Koperty służą do organizowania naszych pieniędzy. Jeżeli przydzieliliśmy jakieś fundusze do koperty, to oznacza, że nadaliśmy im przeznaczenie zanim zostały one wydane. Co ciekawe, nie ma znaczenia, gdzie te pieniądze faktycznie się znajdują, czy w portfelu, czy na wysoko oprocentowanym koncie. Ważne jest natomiast, iż pieniądze te mają konkretny cel i zadanie.


Wyróżniamy trzy rodzaje kopert:

  1. Koperty, z których wydajemy regularnie - kopertami tymi posługujemy się na co dzień i najczęściej wydajemy dokładnie tyle, ile włożyliśmy do nich na początku. Jeśli zostaną jakieś grosze, to po prostu te resztki wyciągamy i przenosimy do innej koperty lub na kolejny miesiąc. Przykłady: Jedzenie, Czynsz, Paliwo, Rozrywka, Spłata kredytu.

  2. Koperty na wydatki nieregularne - w tych kopertach zarówno oszczędzamy, jak i z nich wydajemy. Wydatki z tych kopert z reguły pojawiają się rzadziej niż raz w miesiącu, jednak dokładamy do nich, aby być przygotowani na różne wydarzenia.

    Przykłady:
    Zdrowie - nie chorujemy co miesiąc, ale warto mieć trochę pieniędzy zarezerwowane, kiedy będzie potrzeba pójść do apteki, czy do dentysty.
    Samochód - myjnia, przegląd, OC, wymiana żarówek, drobne awarie.

    Niewykorzystane pieniądze przechodzą automatycznie na kolejny miesiąc.

  3. Koperty, w których oszczędzamy - koperty te służą do pilnowania, abyśmy nie wydali tych pieniędzy na inne rzeczy. Z reguły z tych kopert nie wydajemy. Przykładowo w kopercie Fundusz awaryjny rezerwujemy pieniądze na niespodziewane wydarzenia. Jeżeli wystąpi sytuacja awaryjna, to część tych pieniędzy przenosimy do innej koperty - np. padł silnik w samochodzie i potrzebne jest kilka tysięcy złotych na naprawę - przenieś pieniądze z funduszu awaryjnego do koperty Samochód, aby pokryć wymianie silnika. W kolejnych miesiącach natomiast odbuduj Fundusz awaryjny.

Grupy kopert

Grupy mają jedynie za zadanie ułatwienie nam odnalezienia się w kopertach i skupić się na wybranej części budżetu. Jeżeli mamy niewiele kopert, można po prostu utworzyć grupę Moje koperty i trzymać tam wszystkie swoje koperty.

Ile kopert powinniśmy utworzyć?

Ciężko jest odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie. Tyle, ile wydaje Ci się rozsądne, ale pamiętaj, że im więcej, tym trudniej jest później nimi zarządzać.

Dlatego zanim utworzysz zbyt wiele kopert, zastanów się, czy nie można tych wszystkich wydatków przydzielić do jednej koperty.

Dla przykładu weźmy taki zestaw:

Powyższe koperty można połączyć w jedną o nazwie Rachunki, jednocześnie używać kategorii do organizacji wydatków w ramach tej koperty.

Czytaj dalej:
Kategorie
Zobacz także: