Wypłata 10-tego - jak prowadzić budżet?

✍️ Dokument w trakcie redagowania.

Niektórzy nowi użytkownicy mają wątpliwości, czy mogą prowadzić budżet z wykorzystaniem 4grosze , jeśli wypłatę mają w inny dzień niż 1-go dnia miesiąca. Często szukają wtedy opcji ustawienia początku okresu rozliczeniowego. Takiej opcji nie ma w programie, ponieważ ona jest mało istotna w przypadku prowadzenia budżetu z wykorzystaniem metody kopertowej. W zasadzie dzień, a także częstotliwość wypłaty, nie mają większego znaczenia. Czyli bez względu na to, czy wypłatę dostajemy 1-go, 10-tego, czy ostatniego dnia miesiąca, postępujemy tak samo przy planowaniu. Podobnie w przypadku, czy wypłata wpływa na nasze konto regularnie (co tydzień, co miesiąc, co kwartał), czy może zupełnie w sposób nieregularny i trudny do przewidzenia. W każdym z przypadków można swobodnie planować skuteczny budżet.

W 4grosze tworzymy budżet ciągły z miesięcznym cyklem dokładania do kopert

Mimo, iż aplikacja podzielona jest na miesiące, to nasz budżet wcale nie jest miesięczny, a ciągły. W praktyce oznacza to, że jeśli do jakiejś koperty włożysz 500 zł, to póki nie wydasz tych pieniędzy, to będą one cały czas dostępne, choćby za pół roku, czy rok.

Miesięczny jest natomiast cykl dokładania do kopert. Jeśli co miesiąc do jednej koperty będziesz dorzucać 1000 zł, to po roku, jeśli nic z tej koperty nie wydasz, uzbierasz 12 000 zł. Czyli co miesiąc nie tyle co masz 1000 zł na wykorzystanie, ale o 1000 zł więcej niż poprzednio.

Wiec jak i kiedy rozdzielać pieniądze z wypłaty?

Nie skupiaj się na tym, kiedy masz wypłatę, jest to mało przydatna informacja. Dzisiaj rozdziel do kopert pieniądze, które masz w tej chwili, czyli te co masz dzisiaj w portfelu, czy na kontach bankowych. Bardzo możliwe, że już z tych pieniędzy co masz teraz, jesteś w stanie zaplanować sobie wydatki do końca tego miesiąca, a także część lub cały przyszły. Jak 10-tego dostaniesz wypłatę, to po jej zaksięgowaniu pieniądze te będą dostępne w kopercie Do rozdysponowania . Zdecyduj wtedy, czy być może jeszcze parę groszy dorzucić do kopert w bieżącym miesiącu, może w przyszłym, a może już sobie planować jeszcze jakiś kolejny miesiąc do przodu.

Warto jeszcze tutaj zauważyć, że pieniądze często wpadają do nas nie tylko w dniu wypłaty. W przypadku wielu rodzin to może być np. pensja męża, pensja żony, 500+, sprzedaż staroci, czasem jakiś prezent, zwrot podatku, znalezione parę złotych na ulicy, odsetki bankowe, zwrot z inwestycji itp. Te wszystkie kwoty wpadają w różne dni, więc próżno szukać wspólnego jakiegoś początku okresu rozliczeniowego. Na szczęście nie jest to potrzebne w 4grosze - mimo iż wypłatę dostajesz 10-tego, to planowanie budżetu możesz robić w zupełnie inny dzień, a może nawet kilka razy w miesiącu.

Ten sposób prowadzenia budżetu jest naprawdę bardzo skuteczny i prosty w praktyce, i jeśli nie po pierwszym miesiącu, to po kolejnym staje zupełnie naturalny 👍.

Plan minimum

Jeżeli dopiero zaczynasz, a wypłatę masz 10-tego, to powinieneś dążyć do tego, jako taki plan minimum, aby Twój budżet spinał się do końca kolejnego miesiąca. Czyli niejako powinieneś mieć zaplanowane (a co oznacza też, że dostępne od ręki - w portfelu i na kontach), pieniądze na półtorej miesiąca. Z czasem można ten okres wydłużyć o kolejny miesiąc. Czyli nawet jak wydarzy się coś nieprzewidzianego i z jakiś powodów nie pojawi się kolejna wypłata, to i tak mamy zapas na dwa i pół miesiąca. To jest sporo czasu, aby w drożyć jakiś plan awaryjny, jeżeli coś nie pójdzie po naszej myśli.

W każdym razie posiadanie środków na dwa, trzy miesiące do przodu na koncie, a także posiadanie dla nich planu w postaci rozdzielenia tych pieniędzy do kopert, pozwala spać spokojniej.

Jeżeli wciąż masz wątpliwości, czy pytania, to pisz śmiało na [email protected].

Czytaj dalej:
Oszczędności
Zobacz także: